سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در سختی، دوست آزموده می شود . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/9/18:: 12:15 صبح

در بهار فرصت عمر، روزها و شب‏هایی است به زیبایی «لیلة القدر»؛ بهتر از هزار روز و هزار شب، روزها و شب‏هایی که جاودانه‏اند و پلکان جاودانگی‏اند؛ پرشور و پرنور و پرفیض و پربرکت. چشمه‏ی نور و صفا از بستر وجود آن می‏جوشد. روزها و شب‏هایی که می‏توان با خواندن نغمه‏ی «معرفت»، شهد «عبودیت» را چشید، و «عرفه» از آن روزهاست. روزی که اکسیر لطف الهی، دل‏های زنگار گرفته از گرد و غبار عصیان و غفلت را، زندگی می‏بخشد.

«عرفه»، روز معرفت است، روز جاودانگی و ابدیت، روز عشق و فرزانگی.

روزی که غبار عصیان و افسار گسیختگی، از قلب‏ها زدوده می‏شود؛روزی که هنگامه‏ی حضور و شوق «توبه» است. «عرفه»، روزی است که ملایک در عرفات، سبد سبد گلواژه‏های رحمت الهی و طَبق طَبق شیرینی اجابت در دست، می‏رسند.

«روز عرفه»، روز عشق است و مهربانی؛ روز بهار فرصت‏ها و هنگام رویش گلستان «رحمت» است.

«عرفه» نگین انگشتری ذی‏حجه است، نغمه‏ی زیبای شکفتن در باغ صفا و مروه، شعر مشعر دل، صفای «صفا دلان»، مروّت «مروه پویان» و زمزمه‏ی «زمزم نوشان» است.

 

 

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/9/17:: 12:39 صبح

به قشنگی بنده‏های خوبت باشم...
و سدد نی لان اعارض من غشنی بالنصح و اجزی من هجرنی بالبر و اثیب من حرمنی بالبذل و اکافی من قطعنی بالصله و اخالف من اغتابنی الی حسن الذکر و ان اشکر الحسنه و اغضی عن السیئه
اللهم صل علی محمد و اله و حلنی بحلیه الصالحین و البسنی زینه المتقین فی بسط العدل و کظم الغیظ و اطفاء النائره و ضم اهل الفرقه و... ستر العائبه و لین العریکه و خفض الجناح و حسن السیره؛

و کمکم کن اگر کسی با من ناراستی می‏کند، من با او راستی کنم. اگر کسی رهایم می‏کند، من به او خوبی کنم. اگر از یکی کمکی خواستم و نکرد، وقتی او سراغ من آمد، من بخشنده باشم. اگر یکی قهر می‏کند، من پیشش بروم. کمکم کن اگر یکی پیش دیگران بدی‏هایم را می‏گوید، همه جا خوبی‌اش را بگویم و اگر یکی به من خوبی می‏کند، درست تشکر کنم و اگر بدی هم می‏کند، فراموش کنم.
خدایا! کمکم کن موقع فرو بردن عصبانیتم؛ موقع آشتی دادن مردم، موقع دوست کردن آدم‌هایی که از هم دورند، موقع پنهان کردن بدی‏های دیگران، موقع مهربانی، موقع فروتنی و موقع خوش‌رویی، به قشنگی بنده‏های خوبت باشم؛ به زیبایی آنها باشم که از تو حساب می‏برند.
                                                                                                          صحیفه سجادیه، دعای بیستم.


کلمات کلیدی :

...
ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/9/13:: 11:48 عصر

یا مهدی ادرکنی

...

 

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/9/9:: 11:34 عصر

سالروز ازدواج حضرت زهراء و علی علیهماالسلام مبارک

به امید ازدواج علوی همه جوانان

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/9/9:: 11:25 عصر

 

قالَ الا مام الجواد صلوات اللّه و سلامه علیه :

مَنْ خَطَبَ إلَیْکُمْ فَرَضیتُمْ دینَهُ وَ أمانَتَهُ فَزَوِّجُوهُ، إلاّ تَفْعَلُوهُ تَکْنُ فِتْنَةٌ فِى الاْ رْضِ وَ فَسادٌ کَبیرْ.

     تهذیب الا حکام : ج 7، ص 396، ح 9.

 هر که به خواستگارى دختر شما آید و به تقوا و تدیّن و امانتدارى او مطمئن مى­باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگى در روى زمین خواهید شد.

؟؟؟

فقط یک سوال: ملاک بعضی پدر و مادرها چیست؟ آنچه که امامشان می گوید یا....؟؟؟؟!!!!!

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/8/23:: 7:55 صبح

SMSبازی

از امکانات تلفن همراه  که رونق زیادی پیدا کرده SMS (پیام کوتاه) است. از این امکان استفاده های مفیدی می شه از جمله: نظرسنجی، دریافت اطلاعات هواشناسی، اعلام اخطارهای مختلف و ...  با ورود تلفن همراه به جمع وسایل ارتباط جمعی، یه بازی به جمع بازی های جدید اضافه شد که اسمش هست اس ام اس بازی!!

شاید یه کم خنده‏ دار باشه ولی بعضی ها هستن که با هم کل میندازن اولی یه پیام کوتاه به دوستش می فرسته دومی هم جواب می ده و بازی شروع میشه. تو این وسط حتما حرف های درست و حسابی از جمله مباحث علمی رد و بدل میشه چون این بازی گاهی تا پاسی از شب ادامه داره تا اینکه یکی از طرفین کم بیاره و به خاطر انگشت درد یا بی خوابی، دیگه جواب طرف مقابل رو نده.

این بازی یا به عبارت بهتر وقت تلف کردن محاسنی هم داره از جمله خوشحال شدن شرکت های ارتباطات سیار، سریع شدن تایپ با گوشی تلفن همراه، افزایش تعداد کلمات (که گاهی هم رکیک هستن) بانک لغات انسان و .... محاسنش که این باشه دیگه عیب هاشو خودتون می دونید!!

یه استفاده دیگه ای که بعضی ها می کنن اینه که دوستاشون یا گاهی اوقات یه از همه جا بی خبر رو اجبارا توی امور خیریه شرکت می دن. شماره برنامه هایی که با مخابرات هماهنگ کردن رو می فرستن و می گن به این شماره مثلا عدد 1 رو بفرستید. مخابرات هم لطف می کنه با توجه به قراری که گذاشته به مقدار تعیین شده به قبض سرماه مبلغ اضافه می کنه

خلاصه استفاده های تلفن همراه به سبک ایرانی زیاده و شمردنشون کار ساده ای نیست.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/8/23:: 7:30 صبح

چگونه از یاران امام زمان(عج) باشم؟



یاری امام زمان(عج) در این زمان به انجام صحیح وظایف خود در زمان غیبت است . وظیفه منتظر امام زمان(ع) این است که مانند یک منتظر واقعی زندگی کند. وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می کند، وسایل پذیرایی را آماده می کند و با لباس مرتب و چهره ای شاداب در انتظار می ماند. چنین کسی می تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده است و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظارمیهمان بوده همه او را ریشخند خواهند کرد و بر گزافه گویی او خواهند خندید.
                   لاف عشق و گله از یار زهی لاف دروغ            عشق بازان چنین مستحق هجرانند
بنابراین انتظار باید قبل از آنکه از ادعای انسان فهمیده می شود از رفتار و کردار او فهمیده شود. نمی توان هر کسی را که ادعای دوستی و ولایت امام زمان(عج) را دارد در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود. آری «مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطاربگوید».
با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی امام زمان باید رفتارش به گونه ای باشد که هر لحظه منتظر ظهور امام زمان(عج) باشد. یعنی در هر لحظه که این خبر را به او بدهند خوشحال شود و آماده باشد برای یاری امام زمان(عج) با مال و جان خویش جهاد نماید و خود را درراه آن حضرت فدا نماید. بنابراین یک منتظر واقعی اهل گناه و دلبستگی به دنیا نیست چرا که چنین کسی نمی تواند از وابستگی ها و دلبستگی ها و آلودگی ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان(ع) باشد.
با توجه به نکات ذکر شده می توان برخی وظایف منتظر امام زمان(ع) را چنین ذکر کرد:
1. اولین شرط انتظار؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد ولو بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی کشند اما کسانی که او را می شناسند و ارزش او را می شناسند و مقام او رامی دانند منتظر او می مانند.
کسانی که امام زمان(عج) را نمی شناسند اگر چه به ظاهر مسلمان باشند چنانچه در این حال بمیرند در حال جاهلیت از دنیا رفته اند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه؛ هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است» (بحارالانوار، ج 32، ص 331).
بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان است و طبیعی است که هر مقدار معرفت انسان نسبت به امام زمان بیشتر باشد انسان ارزش او را بیشتر درک خواهد کرد و به عظمت او بیشتر پی خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالی که افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت هرگز احساس تشنگی و عطش نسبت به وجود مقدس آن حضرت نخواهند داشت و بدین جهت از زمره منتظران او بیرون هستند. آری:
                وصل خورشید به شب پره اعمی نرسد             که در این آینه صاحب نظران حیرانند
البته شناخت امام زمان دو گونه است. اول، شناخت تاریخی وجود آن حضرت مانند اینکه امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالی است و مانند آن. اما گونه دیگر شناخت امام زمان(ع)، شناخت مقام نورانیت آن حضرت است که این شناخت کار هر کسینیست و ظرفیت و لیاقت زیادی می خواهد. و در حقیقت اصحاب خاص امام زمان(ع) کسانی هستند که آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته اند برای آگاهی از مقام عظیم امامت رجوع به زیارت جامعه کبیره و تأمل در معانی عمیق و عجیب آن توصیه می شود.
همچنین خواندن کتب معتبری که در مورد امام زمان(ع) نوشته شده است می تواند انسان را تا حدی به مقام و عظمت امام زمان(ع) آشنا سازد.
2. محبت به امام زمان(ع)؛ وظیفه دیگری است که منتظران آن حضرت باید در خود ایجاد کنند و آن را افزایش دهند. بدیهی است که تا انسان از میهمان خویش خوشش نیاید و نسبت به او محبت نداشته باشد هر چند هم که او رابشناسد نمی تواند واقعا منتظر آمدن او باشد اگر انسان از میهمان خود بدش بیاید چگونه می تواند منتظر قدم او باشد و خود را برای پذیرایی از او آماده کند؟ پس تا محبت به امام زمان در وجود انسان شکل نگرفته و شعله ور نشده باشد نمی تواند به وظایف منتظران واقعی عمل نماید.محبت به امام زمان وظیفه ای است که پیامبر اکرم(ص) نیز به دستور خدا از ما خواسته است. آنجا که در قرآن کریم می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی» ؛ (شوری، آیه23).
3. ایجاد سنخیت با امام زمان(ع)؛ منتظران واقعی وضعیت روحی و فکری و عملی خود با به گونه ای سامان می دهند که سنخیت کاملی با امام زمان(ع) داشته باشند. آیا می توان منتظر قدوم کسی بود و با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا می توان محبت کسی را داشت اما با او هیچ سنخیت و مشابهتی نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقی و درجات معنوی حاصل می شود. و تنها در این صورت است که می توان ادعای محبت به امام زمان را داشت. در صورتی که انسان رفتارش مطابق میل امام زمان باشد شعله محبت او در دلش زبانه خواهد کشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دوری اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.
طبیعی است که هر چقدر این سنخیت بیشتر باشد محبت آن حضرت به انسان بیشتر خواهد شد و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون تر خواهد گشت.
4. ارتباط با منتظران دیگر؛ منتظر امام زمان می داند که برنامه آن حضرت یک برنامه جهانی است و باید یاوران زیادی داشته باشد تا حرکتش پیروز شود. بنابراین به فکر گسترش یاران و منتظران آن حضرت خواهد افتاد و باارتباط با آنها به تقویت روحیات ایمانی خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس تعاونوا علی البرّ و التقوی به کمک مؤمنان منتظر دیگر خود را آماده ظهور حضرت بنماید.
5. دعا برای تسریع در ظهور امام زمان(ع)؛ منتظر واقعی هر لحظه انتظار محبوب را می کشد و از خدا می خواهد که هر چه زودتر او را برساند بنابراین دعای فراوان برای فرج آن حضرت از وظایف همیشگی منتظرآن حضرتش می باشد. دعای برای تسریع در فرج امام زمان مورد توصیه آن حضرت نیز می باشد.
6. ارتباط با امام زمان(ع) به شکل های مختلف؛ اگر انسان منتظر محبوب خویش را نیابد سعی می کند عدم دوری محبوب خویش را از طریق دیگری مانند تلفن و نامه جبران نماید تا اگر به ملاقات او موفق نشده است لا اقل ارتباط ضعیفی با او داشته باشد. همچنین منتظر امام زمان وقتی موفق به زیارت آن حضرت نمی شود از طریق خواندن دعای ندبه، زیارت آل یاسین، دعای عهد که از طرف بزرگان بسیار توصیه شده است، و نیز از طریق رفتن به مسجد جمکران ارتباط خود را با آن حضرت حفظ می کند.
7. یاد فراوان حضرت؛ یاد کردن از محبوب عادت دیرینه منتظران عاشق است که چندی منتظر محبوب خویش هستند اما نتوانسته اند پس از مدتها انتظار او را ببینند و حال خود را لا اقل با یاد او و نام او آرام می کنند. به یاد آوردن امام عصر و عنایت او به شیعیان با ذکر احادیث، کرامات، مقام امام و عنایت امام به شیعیان وظیفه دیگری است که منتظران واقعی احساس می کنند و بدین طریق همواره نام و یاد آن حضرت را زنده نگه می دارند.
8. دادن صدقه برای سلامتی آن عزیز و یا حواله نمودن ثواب هایی برای آن حضرت
9. رفع شبهه و مبارزه با شبهه افکنان درباره وجود، طول عمر و آثار وجودی آن حضرت در بین منتظران.
10. امیدواری بر قیام و انقلاب آن یوسف زهرا(س) و امید دادن به دیگران
11. ایجاد آمادگی دائم رزمی برای ظهور حضرت چنانکه در روایت آمده است: «لیعدن احدکم لخروج القائم و لو سهما؛ هر یک از شما برای قیام قائم(عج)باید آماده گردد هر چند با تهیه یک تیر باشد» (بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146).
منتظران و یاوران مصلح جهانی باید خود صالح باشند؛ بنابراین برای فراهم کردن زمینه ظهور حضرتشان، ما باید از خود آغاز کنیم و با اراده ای محکم، عزمی راسخ و برنامه ای دقیق به اصلاح افکار و اندیشه ها و نیز تغییر و اصلاح رفتار و کردارمان بپردازیم و با آگاهی ازوظایف عملی و گسترش شناخت خود از مبانی دینی و معرفتی، در راه تقویت بنیه اعتقادی و اخلاقی خویش، تلاش و کوشش کنیم. و در یک جمله با اجتناب از معاصی، لغزش ها و گناهان و انجام دادن واجبات و وظایف دینی ـ در هر محیطی که هستیم ـ به خودسازی اقدام کنیم و باتوبه از اعمال گذشته، قلب خویش را برای تجلّی نور الهی آماده سازیم. بنابراین گناهان گذشته ـ هر چند زیاد باشد ـ نمی تواند مانع مهمی در راه رشد و کمال و پیوستن به جرگه منتظران و یاوران واقعی امام زمان(عج) باشد. پس با توبه واقعی، می توان سیئات و بدی های گذشته را به حسنه و نیکی تبدیل کرد و به اصلاح گذشته همت گماشت.
قرآن راجع به حضرت مهدی(ع) و اصحاب ایشان می فرماید: «الدین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلاه و آتوا الزکاه و آمرو بالمعروف و نَهوا عن المنکر؛ کسانی که اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به پا داشته و زکات را [به مستحق [می بخشند و به معروف امر نموده و از منکر نهیمی کنند (حج، آیه 41).
امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرماید: «این آیه برای آل محمد و مهدی(ع) و اصحاب او است».
در نتیجه اگر ما هم می خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم. در این رابطه به راه کارهای زیر توجه فرمایید:
1. ارتباط معنوی خود را با خدای متعال تقویت کنید؛
2. نمازهای یومیه را در اول وقت و حتی المقدور به جماعت بخوانید؛
3. سعی کنید در نماز حضور قلب داشته باشید و همیشه خود را در محضر خداوند متعال بدانید؛
4. از هر گونه گناه و معصیتی اجتناب کنید؛
5. حجاب، متانت و وقار خود را کاملاً رعایت کنید؛
6. بدانید که هر هفته، نامه اعمال شما به حضور امام زمان(عج) عرضه می شود و مورد بررسی قرار می گیرد؛
7. اکنون که در دوران تحصیل علم هستید، بیشترین توجه خود را به درس و موفقیت تحصیلی داشته باشید؛
8. با مطالعه کتاب هایی که درباره امام زمان(ع)، آگاهی و شناخت خود را در این زمینه تعمیق و گسترش بخشید؛
9. برای اصلاح اوضاع فرهنگی دانشگاه، به تنهایی یا به کمک دیگر دانشجویان متدین و دلسوز و یا به کمک بعضی از تشکل های مذهبی دانشگاه، امر به معروف و نهی از منکر کنید و بدین وسیله جلو بعضی اعمال خلاف را بگیرید. در این راه نهراسید و خجالت هم نکشید؛زیرا خشنودی و رضایت امام زمان(ع)، در گسترش ارزش های دینی و اخلاقی و اجتناب از گناه و خلاف است.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/8/21:: 12:57 صبح

کوتاهی عمر موسیقی دانان بزرگ!

  



زیست شناسان معتقدند که عمر طبیعی بشر 120 سال است یعنی اگر انسان در محیطی باشد که وسایل راحتی و آسایش او فراهم باشد و اعصاب وی در معرض تحریکات و هیجانات خارجی قرار نگیرد و بهداشت را مراعات کند براحتی می تواند 120 سال بلکه بیشتر عمر کند و نمونه های فراوانی از این افراد وجود دارد از جمله:

1. کربلائی علیشاه ایرانی 125 ساله، ایرانی (کیهان، شماره 6119)

2. آقای عباس طاهری 131 ساله، ایرانی (اطلاعات، شماره 10989)

3. آقای پیرحسین علوی 135 ساله، ایرانی (کیهان، شماره 6310)

4. شیرعلی اوف، 167 ساله، روسی (کیهان،‌ شماره 5958، ساز و آواز، همان، ص 15، شگفتی در چیست، ص8)

5. هاتین نین 168 ساله (همان)

6. هنری جانگیز 169 ساله، انگلیسی (همان)

7. لوئیز اتروسکو 175 ساله (همان)

8. تپس آبزیت 180 ساله، روسی (همان)

9. سیدعلی کوتاهی 185 ساله، ایرانی(همان)

یکی از عمده ترین عامل کوتاهی عمر موسیقی و ترانه های مبتذل است که بر اثر هیجان های روحی و آسیب رساندن به مغز و ایجاد حزنهای غیرمعمولی عمر انسان را به زیر شصت سال تقلیل می دهد. برای اثبات مسئله آماری از عمر موسیقی دانان بزرگ ارائه می شود:


 

 

 

نام                                          تاریخ تولد              تاریخ وفات               طول عمر

1. جیووانی باتیستا پرگولزی              1710م                   1736م                     26 سال

2. فرانسس پیتر شوبرت                  1767م                   1797م                     30

3. بلینی                                       1801م                   1835م                     34

4. ارنست شوسون                         1855م                   1890م                     35

5. ولنگانک آمادتوس موتسارت       1756م                   1791م                     35

6. موکار سیمی                             1604م                   1674م                     36

7. ژرژ بیزه                                   1838م                   1875م                     37

8. هنری پرسل                               1658م                   1695م                     39

9. فردریک شوپن                          1810م                   1849م                     39

10. جرج گرشوین                         1898م                   1937م                     39

11. نیکلایی                                  1810م                   1849م                     39

12. کارل ماریافن وبر                     1876م                   1916م                     40

13. موریس ژوبر                           1900م                   1940م                     40

14. موس کورسکی                       1839م                   1881م                     42

15. هرولد                                    1791م                   1833م                     42

16. اسکر یابین                             1872م                   1915م                     43

17. گئورگ گبل                            1709م                   1753م                     44

18. توماس مورله                          1557م                   1602م                     45

19. حبیب سماعه                           1280ه.ق                1325ه.ق                  45

20. روبرت شوکان                        1810م                   1856م                     46

(برای آمار بیشتر ر.ک ساز و آواز، همان، ص16-20)     

 

و ... بالاترین عمر را قمرالملوک وزیری داشته (1284-1338ه.ش) که 54 ساله بوده و از آن بیشتر خالقی(1285-1344ه.ش) که 59 سال عمر کرده است.

جالب اینکه اکثر به بیماریهای متعددی که ریشه در موسیقی داشته مبتلا شده و با وضع زننده از دنیا رفته اند. به عنوان نمونه می توان اشاره کرد به «روبرت شومان آلمانی» متولد 1810م این موسیقی دان که از 18 سالگی به تحصیل موسیقی پرداخته بود بر اثر افراط و تفریط در تعلیم و تعلم موسیقی و اشتغال بیش از اندازه گرفتار بیماری هایی عصبی شده و وضع مزاجی اش مختل شد، در سال 1852م بیماری اش شدت گرفت و قدرت تکلم را از دست داد و سرانجام قوه سامعه او نیز مختل شد و با این وضع فلاکت بار در 29 ژوئیه 1856م یعنی در سن 46 سالگی درگذشت.(ساز و آواز، همان، ر.ک فرهنگ دانش و هنر، حرف «ر»)

همین طور «ماریا لیبران» زن خواننده معروفه ای که از شنیدن آواز او مستمعان بیهوش می شوند در سال 1835 م در سن 27 سالگی هنگام خواندن موسیقی ناگهان بیهوش می شود و با سکته قلبی در مقابل چشمان تماشاچیان جان می دهد. (همان، ص45)

موریس راول (1875-1937م) که از دوران کودکی علاقه وافری به موسیقی داشت در سال 1933م به اختلالات عصبی گرفتار شد و با شدت یافتن آن رابطه او با دنیای خارج قطع و سرانجام در سال 1937م با وضع دلخراش از دنیا رفت. (همان، ص22)

همچنین طور «ریشارد واگنر»، «شوپن»، «نیچه»، «شومان»، «یوهان»، «تبهون»، «مندلس»، «باخ» و ... جزو آن دسته از موسیقی دانانی هستند که با عمر کوتاه و بر اثر ابتلا به بیماری های عصبی و روانی و ... از دنیا رفته اند.(همان، ص22-23)

به همین جهت امام صادق(ع) فرمود: «بَیتُ الغِناءِ لاتُؤمَن فیه الفُجعَه وَ لاتُجابُ فیه الدّعوَهُ وَ لایَدخلُه؛ خانه ای که در آن غنا (موسیقی) باشد از بلای ناگهانی(همچون سکته و ...) در امان نیست و دعا در آن مستجاب نمی شود و ملائکه (نیز) در آن داخل نمی گردد».(کافی، کلینی، ج6، باب الغناء)

در نتیجه می توان گفت یکی از عمده ترین عوامل کوتاهی عمر افرادی که مبتلا به استماع موسیقی و ترانه هستند همین استماع موسیقی است، شاهد زنده آن کوتاهی عمر اکثریت قاطع موسیقیدانان و نوازندگان است که حداکثر عمر آنها از 59 سال نگذشته و حداقل آن 27 سال است.



کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/8/21:: 12:49 صبح

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/8/21:: 12:32 صبح

 

عرفان یعنی عمل :

 یکی از عرفای نامداربه رحمت خدا پیوسته بود. وقتی که خبر رحلت ایشان را به دوستانم می گفتم ، نخستین جمله ای که بر زبانشان جاری می شد، این بود که خوشا به حالش. در آن دنیا دیگر خیالش راحت است . بیچاره ما که نه دنیا را داریم و نه آخرت را و ... مگر آنها چه کردند که ما فقط باید حسرت بخوریم . حسرت بیهوده به چه کار ما می آید؟  پرس و جو کردم . دیدم عرفان چیز پیچیده ای نیست. همه ما اهل عرفانیم . خوب و بد را مثل خورشید می شناسیم . پس مشکل کجاست ؟ مشکل این است که اهل عمل نیستیم . از عارف محبوب حاج آقای بهجت دام ظله الوارف دستور العمل خواستند . جمله معروفی گفت که خودتان می دانید و نیازی به تکرار نیست . از یکی دیگر از اساتید اخلاق و عرفان دستور العمل خواستند ، ایشان هم فرمود : نخستین مرحله عرفان همان تقوی است . شما تقوی داشته باشید بقیه امور خود به خود حاصل می شود. خداوند خود راه را به شما نشان خواهد داد . دستور العمل را خداوند ، پیامبر ، امیر المومنین ، ائمه معصومین علیهم السلام و فقهای عصر غیبت همه داده اند . همه واجبات و محرمات را معلوم کرده اند. همه گفته اند گناه نکنید . همه گفته اند ترک معصیت . منتها مرد عمل نیست . شاید شنیده باشید در زبان عرفا نخستین مرحله عرفان را تقوی بر شمرده اند . تقوی یعنی

انجام واجب و ترک حرام

شما فقط به همین عمل کنید . یعنی تمام هم و غم و معیار های زندگی و .. شما انجام واجبات و ترک محرمات باشد. اگر عارف نشدید تا روز قیامت مرا لعن کنید.

عمل کنید . واجبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید . سخنان عارفانه گفتن و غزل عاشقانه خواندن و ... خوب است اما تا پله اول درست نشود اینها هیچ فایده ای به حال شما ندارد . شما از نیمه شب تا صبح بنشین و دعای کمیل بخوان . اما اگر می دانی که این بیداری شما سبب قضا شدن نماز صبحت می شود ، آن دعای کمیل خواندنت خاصیتی جز ثبت گناه برای شما ندارد . چرا که به امری مستحب متوسل شده ای . حال آن که امر واجبی دارد از تو فوت می شود . ابتدا ستون خانه دلت را بنا کن. گچ کاری و تابلو زدن به دیوارهای دل را بگذار تا وقتی ستون و سقف خانه بنا شد.

پس دستور العمل همه ما در طریق سیر و سلوک آن است که واجبات را انجام دهیم و محرمات را ترک کنیم . همین . این فرموده تمام عرفایی است که راه حق را به درستی پیموده اند و حضور پر مهر حضرت دوست را در آغوش کشیده اند.

 ادامه مطلب...

کلمات کلیدی :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >