اثرات تربیتى، اجتماعى و بهداشتى روزه چیست؟ جواب: روزه ابعاد گوناگونى دارد و آثار فراوانى از نظر مادى و معنوى در وجود انسان مىگذارد که از همه مهمتر «بعد اخلاقى» و فلسفه تربیتى آن است. فلسفه تربیتی روزه در صورتی قابل درک خواهد بود که ما بر ضرر انسانی اسارت در خود و تمنیات نفسانی واقف و با نقش و اهمیت آزادی معنوی در شکل گیری خود انسانی آشنا باشیم. روزه قادر است ما را از خود پرستی و اسارت در خود و خواسته های نفسانی برهاند و به انسان حریت و آزادگی ببخشد و مرتبه انسانی او را تقویت نماید. به هر میزان که انسان اسیر خواهش های نفسانی خود طبیعی است، به همان میزان از اختیار و انسانیت ضعیف تری برخوردار است و در مقابل به هر میزان که بر درجات آزادی معنوی انسان افزوده می شود ، بر درجات اختیار و انسانیت در او نیز افزوده خواهد شد. ماه رمضان ماه آزاد سازی خود حقیقی از تمنیات نفسانی، زیاده خواهانه و اسارت بخش خود طبیعی است. انسان با تقویت اراده و اختیار انسان می شود و با عبادت و پرستش خدای به کمال می رسد. ما در ماه رمضان قادر خواهیم بود با روزه گرفتن و امساک از تمایلات نفسانی و استفاده از برنامه های جامع عبادی و معنوی ، هم بر درجات انسانی خود بیفزاییم و هم به مراتبی از کمال و قرب به خدای نایل آییم.انشاالله. در آموزه های دینی به آثاری درمورد روزه اشاره شده است که باید توجه داشته باشیم این آثار در نهایت و به صورت کلان، به همان تقویت آزادی و معنویت در انسان خواهد انجامید. آثار ذکر شده عبارتند از: یک. اثرات تربیتى و روان شناختى روزه: 1-1. تلطیف روح روح انسان در تدبیر بدن است و بدن بدون تدبیر روح، مانندکشتى بدون ناخدا است. در ماه مبارک رمضان به دلیل امساک از خوردن و آشامیدن و محدود کردن آن به ساعاتى مشخص و نیز کنترل حواس مانند چشم و گوش و تمامى مجارى ورود اطلاعات به درون ذهن انسان فراغت روح و نفس انسانى بیشتر فراهم شود. فعالیت روح براى پرداخت به امور مادى و دنیوى کاهش مىیابد و امکان پرداخت به امور معنوى بیشتر مىشود در نتیجه روح از لطافت بیشترى برخوردار مىگردد. 2-1. تقویت اراده یکى از آثار تربیتى روزه این است که به حکومت عادت و شهوت بر انسان پایان مى دهد و انسان را از بردگى تمنیات نفسانى رها مى سازد . خـطـرنـاکـتـرین و بدترین حکومتها , حکومت عادت بد و بندگى نفس است ; چه بسا یک اعتیاد کوچک - مانند اعتیاد به سیگار - به عزت نفس انسانى لطمه جبران ناپذیروارد مى سازد تا چه رسد بـه اعـتـیـادهاى دیگر. انسان آزاد کسى است که هیچ نوع عادت نامطلوبى بر او حکومت نکند و با اراده آهـنـیـن خـود حکومت هر نوع عادتى را سرکوب سازد و یک چنین آزادگى و کمال روحى به مقاومت و پایدارى نیازمند است که روزه پدید آورنده آن است. خداوند برنامه روزه دارى را به گونهاى تنظیم کرده است که انسان باید در ساعت مقررى از خوردن و آشامیدن امساک کند و در یک ساعت خاصى، مىتواند آزادانه بخورد و بیاشامد و از لذتهاى حلال استفاده کند. ملزم شدن انسانها به اجراى دقیق این برنامه و تکرار آن طى یک ماه، تمرین بسیار مناسبى براى عادت دادن نفس به امورى غیر از آنچه در ماههاى دیگر عادت کرده بود و این عمل قطعاً عزم و اراده انسان را تقویت مىکند. 3-1. کنترل غرایز و تعدیل آنها روزهدار باید در حال روزه - با وجود گرسنگى و تشنگى - از غذا و آب و نیز سایر لذات از قبیل لذت جنسى چشم پوشى نموده و عملا ثابت کند که او همچون حیوانات، در بند اسطبل و آب و علف نیست. او مىتواند زمام نفس را به دست گیرد و بر هوسها و شهوات خود مسلط شود و این امر باعث مىگردد که غرایز به کنترل او در آید و علاوه بر این، در بهره ورى از آنها تعدیلى به وجود آید. خلاصه اینکه روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقى داده و به جهان فرشتگان صعود مىدهد. تقوا و پرهیزگارى در تربیت اخلاق اسلامى یک مسلمان، نقش بسیار مهمى دارد و براى رسیدن به این صفت شایسته است که بهترین عبادت در ماه صیام، مبتنى بر آن است که خداوند مىفرماید: «لعلکم تتقون» که نتیجه و علت غایى روزه، تقوا از محارم الله است. وقتى پیامبر(ص) در خطبه «شعبانیه» فضایل ماه رمضان و روزه را برشمرد، امیرمؤمنان على(ع) پرسید: بهترین اعمال در این ماه چیست؟ در پاسخ پیامبر(ص) فرمود: «الورع عن محارم الله»؛ «پرهیز و اجتناب از معاصى و گناهان است». بنابراین روزه عامل بازدارنده از گناه و عامل سرکوب کننده نفس عصیانگر است که روزه دار با انجام دادن این دستور الهى به نحو احسن روح تقوا و پرهیزگارى را در خویش زنده مىکند؛ زیرا که با روزه و در ماه مبارک رمضان، اصلاح نفس و تربیت آن و تقوا پیشه کردن به مراتب آسانتر است؛ زیرا گرسنگى و دیگر محرومیتهاى روزه، شعلههاى سرکش غرایز حیوانى و هواهاى نفسانى را خاموش مىسازد. به عبارت دیگر روزه شکم را - که منبع همه فتنهها و مصدر همه شرها است - کنترل مىکند؛ زیرا هرگاه شکم از حرام و شبهه پر شد، شهوت تحریک مىشود و خواهشهاى باطل و تخیّلات عاطل در نفس خطور مىکند؛ چنان که در حدیث است: «انى اخاف علیکم من البطن والفرج»؛ و شهوت فرج از شهوت بطن ناشى مىشود. اگر شکم عفیف باشد و به قدر ضرورت اکتفا کند و از حرام و شبهه اجتناب نماید، بدون شک فرج نیز عفیف مىشود و هرگاه هر دو عفیف شد حیات دل - از صفا و جلاى باطن - حاصل خواهد شد. 4-1. تقویت روحیه ایثار و نوع دوستى انسان موجودى است اجتماعى و انسان کامل کسى است که در همه ابعاد وجودى رشد کند. روزه گرفتن بعد اجتماعى انسان را در کنار سایر ابعاد رشد مىدهد؛ اما چگونه و با چه مکانیزمى؟ شکى نیست که روزه یک درس مساوات و برابرى در میان افراد اجتماع است. با انجام دادن این دستور مذهبى، اولا افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به طور محسوس در مىیابند و هم به دنبال آن درک، به این نتیجه مىرسند که باید به فکر بیچارگان و محرومان بود. البته ممکن است با توصیف حال گرسنگان و محرومان، سیران را متوجه حال گرسنگان ساخت؛ ولى اگر این مسأله جنبه حسى و عینى پیدا کند؛ اثر بیشترى دارد و روزه به این موضوع مهم اجتماعى رنگ حسى مىدهد و اگر این بعد اجتماعى انسان رشد کند، نسبت به همنوعان خود بى تفاوت نمىشود و دردهاى فراگیر اجتماعى (مانند فقر و گرسنگى) را حس مىکند و مصداق این سخن حکیمانه سعدى مىشود که:
که در آفرینش ز یک گوهرند |
|
|
بنى آدم اعضاى یک پیکرند |
دگر عضوها را نماند قرار |
|
|
چو عضوى به درد آورد روزگار |
روزه زنده کننده عواطف انسانى است . افـراد ثروتمند و متمکن که در طول سال بر سر سفره هاى رنگین مى نشینند و از افراد گرسنه که در طـول سـال بسان روزه داران تا شب گرسنه مى مانند بى خبرند , با روزه گرفتن و گرسنگى سـراسر روز به یاد چنین افرادى افتاده و از درد دل آنها آگاه مى شوند و در نتیجه روح و روان آنها تـجلیگاه عالى ترین عواطف انسانى مى گردد و به فکر کم کردن فاصله طبقاتى وبرطرف ساختن نیازمندیهاى طبقه مستمند مى افتند . چه خوب است که طبقه مرفه ازطریق این عبادت طعم گرسنگى و تشنگى را بچشند , سپس به فکر رفع نیازمندى طبقه اى افتند که هرگاه به همان حال بمانند و آتش خشم آنها شعله ور گردد , هـمه چیز را مى سوزاند و زندگى را نابود مى سازد روزه ماه رمضان نمودارى از مساوات و اتحاد اسـت ; زیـرا در ایـن ماه تمام طبقات -اعم از مرفه و غیر مرفه - به تمنیات نفسانى پشت پا زده و هماهنگ مى گردند. به راستى اگر کشورهاى ثروتمند جهان و اغنیا، چند روز از سال روزه بدارند و طعم گرسنگى را بچشند، باز هم این همه گرسنه در جهان خواهد بود؟! آیا میلیونها انسان با سوء تغذیه و کمبود مواد غذایى مواجه خواهند بود؟! دو. اثرات بهداشتى و درمانى روزه: بدون تردید در طب امروز و طب قدیم، اثر معجزه آساى امساک در درمان انواع بیمارىهاى جسمانى و روانى به اثبات رسیده است. عامل بسیارى از بیمارىهاى جسمانى، زیاده روى در خوردن غذاهاى مختلف است. پیامبر خدا(ص) فرمود: «المعدة بیت کل داء و الحمئة رأس کل دوا»؛ «معده مرکز و خانه هر دردى است و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیادخورى) اساس و رأس هر داروى شفا بخش است».بحارالانوار، ج 14، ص همانطور که منشأ بسیارى از بیمارىهاى روانى، افکار غلط، سوء ظن، گناه و شناخت غیر معقول و غیر منطقى است و روزه هم در خوردن و آشامیدن برنامهاى خاص را ارائه مىدهد و با ایجاد محدودیت هایى، معده و دستگاه گوارشى را تقویت مىکند و هم با کنترل افکار، اجتناب از گناه روان انسان را از آلودگىها باز مىدارد. به عبارت دیگر روزه زبالهها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مىسوزاند و در واقع بدن را «خانه تکانى» مىکند و روح را با تلاوت قرآن و خواندن ادعیه ویژه تقویت مىکند و خلاصه اینکه با روزه، سلامتى جسمانى و روانى انسان تضمین مىشود و بر همین اساس پیامبر اسلام(ص) فرمود: «صوموا تصحوا»؛ «روزه بگیرید تا سالم شوید»همان، ص 255.. روزه اگر با شرایطى که دارد انجام شود، اثرات مهم تربیتى، اجتماعى و بهداشتى براى انسان دارد. منابع براى مطالعه بیشتر:الف. روزه، روش نوین، دکتر الکسى سوفورین براى درمان بیمارىها؛ ترجمه جعفر امامى. ب. روزه، درمان بیمارىهاى روح و جسم؛ سید حسین موسوى لاهیجى، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. پ. رساله نوین فقهى پزشکى، مسائل درمانى ج2؛ عبدالکریم بى آزار شیرازى، دفتر نشر فرهنگ اسلامى. ت. اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج3؛ دکتر سید رضا پاکنژاد، انتشارات کتابفروشى اسلامیه. |