منظور از یک بار شستن در وضو چیست؟
آیات عظام امام، بهجت، تبریزی، فاضل و مکارم: منظور از یک بار شستن آن است که تمام عضو را بشوید خواه با یک مشت آب باشد یا چندین مشت. پس وقتی عضو به طور کامل شسته شد، یک مرتبه محسوب میشود.
توضیح المسائل مراجع، م 248.
آیات عظام خامنهای، سیستانی، صافی، نوری و وحید: ملاک برای تعیین یک بار شستن قصد انسان است؛ پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب بریزد، اشکال ندارد و همه آنها شستن اول محسوب میشود.
آیتالله نوری، توضیحالمسائل، م 249 ؛ آیتالله وحید، توضیحالمسائل، م 254؛ توضیحالمسائل مراجع، م 248 و آیتالله خامنهای، اجوبة الاستفتاءات، س 102.
آیا شستن دستها از آرنج تا مچ کافی است؛ در صورتی که قبلاً دستها را تا مچ شسته باشیم؟
همه مراجع: خیر، باید بعد از شستن صورت، در هنگامی که دست راست و چپ را میشوییم، تمام دست شسته شود و اگر تنها تا مچ را بشوییم، وضویمان باطل است.
العروة الوثقی، ج 1، افعال الوضو، م 13؛ توضیحالمسائل مراجع، م 247؛ آیتالله وحید، توضیحالمسائل، م 253؛ آیتالله نوری، توضیحالمسائل، م 248؛ دفتر آیتالله خامنهای.
هنگام وضو چند مرتبه دست میکشیم تا اطمینان پیدا کنیم که آب رسیده است؛ آیا این عمل اشکال دارد؟
همه مراجع: چنانچه به حد وسواس نرسد، اشکال ندارد.
العروة الوثقی، ج 1، افعال الوضو، الاول و مسأله 47.
در وضو شستن صورت و دستها تا چند مرتبه جایز است؟
آیات عظام امام، خامنهای، فاضل و نوری: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم جایز و مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام است.
امام، آیتالله فاضل و آیتالله نوری، توضیح المسائل مراجع، م 248 و آیتالله خامنهای، اجوبة الاستفتاءات، س 102.
آیات عظام بهجت، سیستانی، صافی و وحید: برای مرتبه اول واجب و مرتبه دوم مستحب و مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام است.
آیتالله بهجت، آیتالله صافی و آیتالله سیستانی، توضیحالمسائل مراجع، م 248 ؛ آیتالله وحید، توضیح المسائل، م 254.
آیتالله مکارم: برای مرتبه اول واجب و بنا بر احتیاط واجب ترک مرتبه دوم است و برای مرتبه سوم و بیشتر از آن حرام است.
آیتالله مکارم، توضیح المسائل مراجع، م 248.
آیا شستن سه بار صورت و دست، وضو را باطل میکند؟
همه مراجع: شستن سه مرتبه صورت و دست راست، به قصد وضو حرام است؛ ولی وضو را باطل نمیکند و اگر دست چپ را سه مرتبه بشوید، مسح او اشکال پیدا کرده و وضو را باطل میسازد.
امام، استفتاءات، ج 1، س 35؛آیتالله صافی، جامع الاحکام، ج 1 س 90 آیتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 113؛ آیتالله مکارم، استفتاءات، ج 1، س 61 و 64؛ آیتالله نوری، استفتاءات، ج 2 س 39 ؛ دفتر آیتالله سیستانی، آیتالله بهجت، آیتالله خامنهای و آیتالله وحید.