سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمندان حاکم بر مردم اند . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/6/21:: 6:38 عصر

شب قدر است بیا قدر بدانیم کمی  

خانه دل ز گناهان بتکانیم کمی
شعله افتاده به ملک دلم از فرط گناه 
دوست را از دل این شعله بخوانیم کمی
روح را صیقل آیینه دهیم از دل و جان
آه را تا ملکوتش برسانیم کمی
عهد بستیم و شکستیم بسی کاش! که ما 
بر سر عهد وفادار بمانیم کمی
پوشه از بار گناهان شده پر حجم بیا  
رمضان است به آتش بکشانیم کمی
نگذاریم زبانه بکشد دوزخمان 
بنشینیم و به اشکش بنشانیم کمی
بنشانیم نهالی به امید ثمری 
چشمه از چشم به پایش بدوانیم کمی
و ارادت بنماییم و بگوییم «الغوث 
ناله را تا به فلک باز رسانیم کمی


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/6/21:: 6:23 عصر

تو یک قدم، من 10 قدم
از سحر تا حالا، چیزی نخوردی؟ گرسنه ای؟ بعضیها هم بیشتر تشنه می شوند تا گرسنه. فکر می کنی کاش سحر بیشتر خورده بودی؟ دقیقه شماری می کنی تا افطار شود؟
راستی روزه ای که من می گیرم، با روزه ای که دوستانم می گیرند در یک درجه قرار دارد؟ آیا هر دو به یک میزان به خدا نزدیک می شویم؟
ظاهری ترین فلسفه روزه را می توان کشیدن گرسنگی و تشنگی و آگاهی از حال گرسنگان دانست ولی ...
ولی آیا گرسنگان، دروغ نمی گویند؟ تهمت نمی زنند؟ شهوت ندارند؟ پس روزه فقط برای کسانی که دستشان به دهانشان می رسد نیست! بلکه حتی گرسنگان هم باید روزه بگیرند، چرا که آنها نیز مشخص نیست چقدر گرسنه نزدیکی به خدا هستند.
روزه یعنی پاکی از گناهان، یعنی دور انداختن هر رذیله، و نزدیک شدن به خدا چرا که با ترک هر گناه و معصیت چندین قدم به سوی خدا نزدیک می شویم. و تو یک قدم بیا تا من 10 قدم...
ای کاش آنگونه که برای رسیدن افطار لحظه شماری می کنم، تشنه حکومت صالحان بودم. کاش آنگونه که لبانم می خشکد و چشمانم گود می رود، صبح و شب به یاد تو لبانم خشک و چشمانم از اشک های بسیار گود می رفت.
کاش می آمدی و روزه ام افطار می شد.

طاعاتتان قبول و در لحظات عرفانی التماس دعا
شب های قدر را قدر بدانیم و دعایمان رسیدن لحظه موعود باشد.

 

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/6/18:: 5:51 عصر

عظمت و اهمیت شب قدر

عظمت

به راستی این چه شب با برکتی است که به اندازه یک عمر طولانی ارزش و اهمیت دارد و قرآن این کتاب آسمانی در این نازل شده است و همه مقدرات انسان در آن به ثبت می‌رسد. از اخبار و روایات استفاده می‌شود که شب قدر یکی از مواهب و نعمت‌های الهی بر این امت است به طوری که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: “خداوند به امت من شب قدر را بخشید و احدی از امت‌های پیشین از این نعمت و موهبت برخوردار نبودند.” شخصی خدمت امام باقر (ع) عرض کرد: مراد از این که شب قدر بهتر از هزار ماه است چیست؟حضرت فرمودند: “و العمل الصالح فیها من الصلاه و الزکات و انواع الخیر خیر من الف شهر لیس فیها لیله القدر؛ کار شایسته مانند نماز، زکات و انواع خوبی‌ها در آن شب برتر از هر کار شایسته‌ای است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست انجام شود.” از روایات این گونه استفاده می‌شود که روزهای قدر هم، مثل شب قدر دارای فضیلت و عظمت است. امام صادق (ع) فرمودند: “شب قدر در هر سال است و روز آن (از نظر فضیلت) مثل شب آن است.”

علامه طباطبائی در علایم شب قدر می‏گوید:
روایات در معنی و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضی از آن روایات علامتهایی برای شب قدر ذکر کرده از قبیل اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع می‏کند و هوای آن روز معتدل است. (المیزان، ج ??، ص ???)
قال الباقران علیهما السلام:
سالته عن علامه? لیله? القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان کانت فی برد دفئت، و ان کانت فی حر بردت فطابت. (?)
ترجمه: (محمد بن مسلم) از علامت لیله? القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیله? القدر این است که بوی خوشی از آن پخش می‏شود، اگر در سرمای (زمستان) باشد گرم و ملایم می‏گردد، و اگر لیله? القدر در گرمای (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نیکو می‏گردد.

حدیث: قال ابو عبد الله علیه السلام:   لیله? القدر فی کل سنه? و یومها مثل لیلتها. (?)
ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن می‏باشد.
قا النبی (صلی الله علیه و آله):   ان انا ادرکت لیله? القدر فما اسال ربی؟ قال (ص): ?العافیه?‏?. (?)
ترجمه: به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: ?عافیت را?.
حدیث: قال موسی (علیه السلام):
الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیله? القدر، قال:
الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیله? القدر، قال:
الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقه? فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید من اشجار الجنه? و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید النجاه? من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیه? القدر. (?)
ترجمه:   خداوندا! می‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می‏خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه‏ای بدهد. گفت‏خداوندا! از درختان بهشت و از میوه ‏هایش می‏خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می‏خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت‏ خداوندا خشنودی تو را می‏خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
توضیح:
لیله? القدر شبی است که قرآن نازل شده است و ظاهرا مراد به قدر، تقدیر و اندازه‏گیری است، خدای تعالی در آن شب حوادث یکسال را یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می‏نماید، زندگی و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر می‏سازد.
چند حدیث در عبادت زهرا (س) در شبهای قدر
قدرشناس قدر
قال علی(ع): و کانت فاطمه?(س) لا تدع احدا من اهلها ینام تلک اللیله? - لیله? القدر - و تداویهم بقله? الطعام‏و تتاهب لها من النهار و تقول: محروم من حرم خیرها.
دعائم الاسلام، ج ?: ???.
حضرت علی(ع) فرمود: فاطمه(س) نمی‏گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می‏داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می‏شد و می‏فرمود: محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
دو رکعت نماز
قال ابوعبدالله الصادق(ع):
کان لامی فاطمه? صلاه? تصلیها علمها جبرئیل، رکعتان تقرء فی الاولی: الحمد مره? و: انا انزلناه فی لیله? القدر، ماه? مره? و فی الثانیه?: الحمد مره? و ماه? مره?: قل هو الله احد، فاذا سلمت‏سبحت تسبیح الطاهره? علیها السلام.
جمال الاسبوع:???.
امام صادق(ع) فرمود: مادرم فاطمه(س) همواره دو رکعت نماز را می‏خواند که جبرئیل به او آموخته بود، در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را می‏خوانی، و پس از سلام نماز تسبیحات حضرتش را نیز می‏گویی
رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) ص ??
پی نوشتها: ?- وسائل الشیعه، ج ? صفحه ???. ?- وسائل الشیعه، ج ? صفحه ???. ?- مستدرک الوسائل، ج ? صفحه ???. ?- مستدرک الوسائل، ج ? صفحه ???.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/4/14:: 12:37 صبح



 

 

 

این روزها هیچ چیز امیدوارکننده نیست

جز اینکه

همه ی راه ها به ولیعصر ختم می شوند...

 

 

 

 

دعا کبوتر عشق است ، بال و پر دارد 

بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب 

که روزگار، بسی فتنه زیر سر دارد

بخوان دعای فرج را ولی به قلب صبور

که صبر ، میوه شیرین تر از ظفر دارد

بخوان دعای فرج را که با شکسته دلان 

نسیم لطف خدا ، انس بیشتر دارد

بخوان دعای فرج را و ناامید مباش 

بهشت پاک اجابت ، هزار در دارد

بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است 

خدای را، شب یلدای غم سحر دارد

بخوان دعای فرج رابه شوق روز وصال 

مسافر دل ما ، نیت سفر دارد.

 

الهم عجل لولیک الفرج

 

 

 

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/4/14:: 12:35 صبح



986762y2z65xa8lk.gif (235×37)

ماه مبارک رجب آمده تا دلهای مجذوب را به میهمانی شعبان ببرد.

رجب واقعاً ماه خداست. ماهی که تلنگری به دلت میخورد که معبودت را چگونه می پرستی و....

خوشا به حال آنانکه رجب را از پیشگاه معبود شروع کردند و به سوی نور شتافتند.

1245859872.jpg (200×266)


بدان که ماه رجب و شعبان و رمضان در شرافت تمامند .

 ماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی رسد . 

ماه رجب ماه خداست و ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رمضان ماه امت است .

از امام موسی بن جعفر علیه السلام  نقل است که هرکه یک روز از این ماه را روزه بدارد آتش جهنم یکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آن را روزه بدارد بهشت بر او واجب می گردد. حضرت رسول اکرم صلی الله علیه واله می فرمایند :ماه رجب ماه استغفار امت من است  پس در این ماه بسیار طلب آمرزش  کنید و بسیار بگویید استغفر الله و اسئله التوبه ...



کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/1/28:: 8:14 صبح

 

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/1/3:: 7:37 صبح

 

 

                                                                

 

امام  صادق ( ع ) : 


 مَن آمَنَ بِنا وَ صَدَّقَ حَدیثَنا وَنتَظَرَ اَمرَنا کانَ کَمَن قَتِلَ تَحتَ رَایَة القائم؛


 آنکه به ما ایمان آورد و سخن ما را تصدیق نماید و منتظر فرج امر ما باشد ؛ همچون کسی است که زیر پرچم قائم به شهادت برسد .

                                                                                                                                      علامه مجلسی \ بحار الانوار \ ج 52 \122

 


 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/12/9:: 6:43 صبح

 

 قال امام صادق علیه السلام:

مَن ماتَ مِنکُم و هُوَ مُنتظِر لِهذا الاَمرِ کَمَن هُوَ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطهِ.

 هر یک از شما که در حال انتظار این امر (فَرَج) از دنیا برود همانند کسی است که با قائم (عج) در چادر او باشد.


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/12/9:: 6:21 صبح

گفتم: «لعنت بر شیطان»! لبخند زد. پرسیدم: «چرا می خندی؟» پاسخ داد:«از حماقت تو خنده ام می گیرد» پرسیدم: «مگر چه کرده ام؟» گفت: «مرا لعنت می کنی در حالی که هیچ بدی در حق تو نکرده ام» با تعجب پرسیدم: «پس چرا زمین می خورم؟!» جواب داد: «نفس تو مانند اسبی است که آن را رام نکرده ای. نفس تو هنوز وحشی است؛ تو را زمین می زند.» پرسیدم: «پس تو چه کاره ای؟» پاسخ داد: «هر وقت سواری آموختی، برای رم دادن اسب تو خواهم آمد؛ فعلاً برو سواری بیاموز. در ضمن این قدر مرا لعنت نکن!» گفتم: «پس حداقل به من بگو چگونه اسب نفسم را رام کنم؟» در حالیکه دور می شد گفت: «من پیامبر نیستم جوان!...»*

 


کلمات کلیدی :

ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/12/9:: 12:9 صبح

 

*******************************************
زنده یاد حاج محمدرضا آغاسی این چنین سروده است :
کربلا ، بیت الحرامی دیگر است
حاجیانش را ، مقامی دیگر است
نیّـتش ، ترک سر و تن گفتن است
در پی اش ، تکبیر ِ در خون خفتن است
شیعه گی آیا شکم پروردن است ؟
یا به روز جنگ ، عذرآوردن است ؟
شیعه یعنی امتزاج نار و نور
شیعه یعنی رأس خونین در تنور
شیعه یعنی بازتاب آسمان
بر سر ِ نی ، جلوه ی رنگین کمان
شیعه باید آب ها را گِل کند
خط سوم را ز خون کامل کند
خط سوم ، خط سرخ اولیاست
کربلا بارزترین منظور ماست


*******************************************
شهید آوینی هم چنین گفت :
اما ای دل ! نیک بنگر که زبان رمز چه رازی با تو باز می گوید ؛
( کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا )
یعنی اگر چه قبله در کعبه است اما ؛
فاینما تولو فثم وجه الله )
پس به هر طرف روی کنید به سوی خدا روی آورده اید . یعنی هر جا
که پیکر صد پاره تو بر زمین افتد آنجا کربلا است نه به اعتبار لفظ و استعاره ،که در حقیقت و هر گاه که عَلَم‏ ِ قیام تو بلند شود عاشورا است ، باز هم نه به اعتبار لفظ و استعاره .
... نومید مشو که تو را نیز عاشورایی است و کربلایی که تشنه خون توست و انتظار تو را می کشد تا تو زنجیر خاک از پای اراده ات بگشایی و از خود دلبستگی هایش هجرت کنی و به کهف حصین لا زمان و لا مکان ولایت ملحق شوی و فراتر از زمان و مکان خود را به قافله سال شصت و یکم هجری برسانی و در رکاب امام عشق به شهادت رسی .

کلمات کلیدی :

<      1   2   3   4   5   >>   >