سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که خود را پیشواى مردم سازد پیش از تعلیم دیگرى باید به ادب کردن خویش پردازد ، و پیش از آنکه به گفتار تعلیم فرماید باید به کردار ادب نماید ، و آن که خود را تعلیم دهد و ادب اندوزد ، شایسته‏تر به تعظیم است از آن که دیگرى را تعلیم دهد و ادب آموزد . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 88/6/18:: 5:51 عصر

عظمت و اهمیت شب قدر

عظمت

به راستی این چه شب با برکتی است که به اندازه یک عمر طولانی ارزش و اهمیت دارد و قرآن این کتاب آسمانی در این نازل شده است و همه مقدرات انسان در آن به ثبت می‌رسد. از اخبار و روایات استفاده می‌شود که شب قدر یکی از مواهب و نعمت‌های الهی بر این امت است به طوری که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: “خداوند به امت من شب قدر را بخشید و احدی از امت‌های پیشین از این نعمت و موهبت برخوردار نبودند.” شخصی خدمت امام باقر (ع) عرض کرد: مراد از این که شب قدر بهتر از هزار ماه است چیست؟حضرت فرمودند: “و العمل الصالح فیها من الصلاه و الزکات و انواع الخیر خیر من الف شهر لیس فیها لیله القدر؛ کار شایسته مانند نماز، زکات و انواع خوبی‌ها در آن شب برتر از هر کار شایسته‌ای است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست انجام شود.” از روایات این گونه استفاده می‌شود که روزهای قدر هم، مثل شب قدر دارای فضیلت و عظمت است. امام صادق (ع) فرمودند: “شب قدر در هر سال است و روز آن (از نظر فضیلت) مثل شب آن است.”

علامه طباطبائی در علایم شب قدر می‏گوید:
روایات در معنی و خصایص و فضایل شب قدر بسیار است، در بعضی از آن روایات علامتهایی برای شب قدر ذکر کرده از قبیل اینکه شب قدر، صبح آن شب آفتاب بدون شعاع طلوع می‏کند و هوای آن روز معتدل است. (المیزان، ج ??، ص ???)
قال الباقران علیهما السلام:
سالته عن علامه? لیله? القدر، فقال: علامتها ان یطیب ریحها، و ان کانت فی برد دفئت، و ان کانت فی حر بردت فطابت. (?)
ترجمه: (محمد بن مسلم) از علامت لیله? القدر پرسید؟ پس امام (ع) فرمود: علامت لیله? القدر این است که بوی خوشی از آن پخش می‏شود، اگر در سرمای (زمستان) باشد گرم و ملایم می‏گردد، و اگر لیله? القدر در گرمای (تابستان) باشد خنگ و معتدل و نیکو می‏گردد.

حدیث: قال ابو عبد الله علیه السلام:   لیله? القدر فی کل سنه? و یومها مثل لیلتها. (?)
ترجمه: شب قدر در هر سال است و روز آن مثل شب آن می‏باشد.
قا النبی (صلی الله علیه و آله):   ان انا ادرکت لیله? القدر فما اسال ربی؟ قال (ص): ?العافیه?‏?. (?)
ترجمه: به پیامبر(ص) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزی را مسئلت کنم؟ فرمود: ?عافیت را?.
حدیث: قال موسی (علیه السلام):
الهی ارید قربک، قال: قربی لمن استیقظ لیله? القدر، قال:
الهی ارید رحمتک، قال: رحمتی لمن رحم المساکین لیله? القدر، قال:
الهی ارید الجواز علی الصراط، قال: ذلک لمن تصدق بصدقه? فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید من اشجار الجنه? و ثمارها، قال: ذلک لمن سبح تسبیحه فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید النجاه? من النار، قال: ذلک لمن استغفر فی لیله? القدر، قال:
الهی ارید رضاک، قال: رضای لمن صلی رکعتین فی لیه? القدر. (?)
ترجمه:   خداوندا! می‏خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار شود، گفت: خداوندا! رحمتت را می‏خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند: گفت: خداوندا! جواز گذشتن از صراط را از تو می‏خواهم فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر صدقه‏ای بدهد. گفت‏خداوندا! از درختان بهشت و از میوه ‏هایش می‏خواهم، فرمود: آنها از آن کسی است که در شب قدر تسبیحش را انجام دهد گفت: خداوندا! رهایی از جهنم را می‏خواهم، فرمود: آن، از آن کسی است که در شب قدر استغفار کند: گفت‏ خداوندا خشنودی تو را می‏خواهم، فرمود: خشنودی من از آن کسی است که در شب قدر دو رکعت نماز بگذارد.
توضیح:
لیله? القدر شبی است که قرآن نازل شده است و ظاهرا مراد به قدر، تقدیر و اندازه‏گیری است، خدای تعالی در آن شب حوادث یکسال را یعنی از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر می‏نماید، زندگی و مرگ، رزق، سعادت، و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر می‏سازد.
چند حدیث در عبادت زهرا (س) در شبهای قدر
قدرشناس قدر
قال علی(ع): و کانت فاطمه?(س) لا تدع احدا من اهلها ینام تلک اللیله? - لیله? القدر - و تداویهم بقله? الطعام‏و تتاهب لها من النهار و تقول: محروم من حرم خیرها.
دعائم الاسلام، ج ?: ???.
حضرت علی(ع) فرمود: فاطمه(س) نمی‏گذاشت کسی از اهل خانه در شبهای قدر به خواب رود به آنان غذای کم می‏داد و از روز قبل برای احیای شب قدر آماده می‏شد و می‏فرمود: محروم کسی است که از برکات این شب محروم باشد.
دو رکعت نماز
قال ابوعبدالله الصادق(ع):
کان لامی فاطمه? صلاه? تصلیها علمها جبرئیل، رکعتان تقرء فی الاولی: الحمد مره? و: انا انزلناه فی لیله? القدر، ماه? مره? و فی الثانیه?: الحمد مره? و ماه? مره?: قل هو الله احد، فاذا سلمت‏سبحت تسبیح الطاهره? علیها السلام.
جمال الاسبوع:???.
امام صادق(ع) فرمود: مادرم فاطمه(س) همواره دو رکعت نماز را می‏خواند که جبرئیل به او آموخته بود، در رکعت اول آن پس از حمد صد بار سوره قدر و در رکعت دوم پس از حمد صد بار سوره توحید را می‏خوانی، و پس از سلام نماز تسبیحات حضرتش را نیز می‏گویی
رمضان، تجلی معبود (ره توشه راهیان نور) ص ??
پی نوشتها: ?- وسائل الشیعه، ج ? صفحه ???. ?- وسائل الشیعه، ج ? صفحه ???. ?- مستدرک الوسائل، ج ? صفحه ???. ?- مستدرک الوسائل، ج ? صفحه ???.


کلمات کلیدی :