سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس عقل، پس از ایمان به خداوند ـ عزّوجلّ ـ، دوستی با مردم است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/2/8:: 7:31 صبح

پاسخ : آن چه مسلم است این است که زن و مرد از لحاظ خصوصیات جسمى و روانى تفاوت دارند و این تفاوت ها موجب شده است تا هر یک از زن و مرد ، براى مأموریت هاى خاصى در زندگى و جامعه صلاحیت داشته باشند . پیامبر ، باید رهبرى جامعه را به دست گیرد . ممکن است نیاز باشد که در جنگ ها شرکت کند و رو در رو با دشمنان بجنگد و همچون پیامبراسلام(صلى الله علیه وآله) در نبرد احد[ دهها زخم کارى را به جان بخرد ; در مذاکرات سیاسى بسیار مهم ، با سیاست بازان حرفه اى دست و پنجه نرم کند و گول آن ها را نخورد و.. . در حالى که طبیعت زن با امور مزبور سازگار نیست .
حضرت امیرالمؤمنین على(علیه السلام)در وصیتش به امام حسن(علیه السلام)مى فرمایند : «زن را به کارى که بیرون از حد و شأن اوست مگمار که زن ، ریحانه و گل است و قهرمان نیست » .
شکی نیست که مقام نبوت از امور مشکل است ; بلکه از مشکل ترین امور است و نیاز به قدرت و سعه جسمى و علمى و وسعت ادراک و بصیرت عمیق و هوش سرشار و صبر جمیل و اراده قوى و کافى و تأثیرگذار بدون تأثر و انفعال منفى دارد . نبوت ، مسئولیت است و امتیاز نیست و آن چه امتیاز و مقام است ، «ولایت » و مقام «قرب الهى » است که در این جهت ، بین مرد و زن فرقى نیست . براى رسیدن به مقام «خلیفة اللهى » و انسان کامل شدن ، بین مردان و زنان فرقى نیست ; خداوند ، راه را براى هر دو صنف باز کرده است و هیچ کمالى را به مذکر یا مؤنث بودن مشروط نکرده است و این دو خصوصیت فقط به کارهاى اجرایى مربوط است . راه هاى ترقى و تعالى انسان متفاوت است ; یکى راه فکر و دیگرى راه دل ، عاطفه ، شور ، علاقه و محبت است ; اگر زنان در راه دل و مناجات موفق تر از مردها نباشند ، یقینا همتاى مردها هستند و این راه ، راه اساسى است ; امّا راه فکر راه فرعى است . در فرهنگ وحى ، با فرشتگان تکلم نمودن و بشارت آن ها را دریافت کردن ، سخن خویش را با آن ها در میان گذاشتن و سخن آنان را شنیدن و به مقام عصمت رسیدن و در زمره اصفیا قرار گرفتن ، همه مواردى است که زن نیز همانند مرد در همه این صحنه ها سهیم بوده ، یعنى زنان نیز مانند انبیا و اولیاى خاص (علیهم السلام) ، جزو اصفیاى الهى است .
در مورد حضرت زهرا س وقتی پیامبر می خواهد از دنیا برود به امیرالمومنین سفارش می کند که یا علی دستور فاطمه را نافذ بدان و به آن عمل کن.این حاکی از همین امر است که او هم مقام ولایت را دارا بوده است.
منبع: مرکز فرهنگ و معارف قرآنی


کلمات کلیدی :