سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بسا یک خوردن که مانع شود لذّت از خوردنیها را بردن . [نهج البلاغه]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 89/3/9:: 7:6 صبح

داشتم روایتی از پیامبر(ص) رو می خوندم که در آن ابوذر از پیامبر(ص) پرسیده بودند اساس اسلام چیست؟ حضرت در جواب ابوذر فرمودند: هر چیزی اساس (وشالوده ای) دارد و اساس اسلام، محبت ما اهل بیت(ع) است.

از خودم پرسیدم چطور میشه که اساس یک دین که دین جامع و کامل هستش محبت اهل بیت (ع) هست نه چیزهای دیگر؟ البته مشابه این سوال هم قبلا برام پیش اومده بود که چرا امام زمان(عج) در زیارت ناحیه فرمودند: ولأبکین علیک بدل الموع دما همون عبارت معروفی که همه مون شنیدیم که در زیارت ناحیه مقدسه که از جانب امام زمان(عج) در مصیبت جدشان حضرت سیدالشهداء آمده است که اگر اشک هایم تمام شود برایت خون گریه می کنم.

کمی که تامل کردم دیدم که چون فلسفه خلقت هستی این بزرگواران هستند و عالم به تمام اسرار نهان و آشکار و در واقع قطب عالم امکان، لذا کشته شدن این بزرگواران به دست حیوان صفتانی که تنها از انسانیت نام آن را به همراه دارند آنقدر مصیبت بزرگی است که اگر کسی همچون معصومین(ع) به جایگاه و ارزش و منزلت این بزرگواران آگاه باشد بی شک به جای اشک خون خواهد گریست.

امیرالمومنین(ع) فرمودند اگر پرده ها کنار رود و حقیقت عالم نمایان شود چیزی بر یقین من اضافه نخواهد شد. این بزرگواران به همه عالم احاطه داشتند اما با این اوصاف در بین جاهلانی چون ما زندگی کردند و قطره ای از دریای فضائل این بزرگواران را درک نکردیم. امیر (ع) در جای دیگری فرمودند اگر نمی ترسیدم که مردم به خدا شرک بورزند از فضایل خود چیزهایی را می گفتم که انسان ها از درک آن عاجزند و باز این کم ظرفیتی ما.

و این بار روایتی دیگر را از زندگی حضرت سیدالشهداء (ع) را در باب فضایل این بزرگواران با هم بخوانیم:

مردی خدمت امام حسین(ع) رسید و عرض کرد: درباره آن فضیلت مخصوصی که خداوند شما(اهل بیت نبوت) را به آن کرامت بخشیده است، برایم سخن بگو.

حضرت فرمودند:«تو قطعا توان پذیرش آن را نداری.»

عرض کرد: چرا ای فرزند رسول خدا(ص)! می توانم، برایم بازگو.

حضرت حدیثی فرمود، هنوز امام، سخن خود را به پایان نبرده بود که موهای سر و صورت آن مرد، سپید گشت و سخن امام را نیز فراموش نمود؛ امام فرمودند:« رحمت خدا، او را دریافت که حدیث را فراموش کرد.»

منبع: فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) / ص 655


کلمات کلیدی :