سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ شما نزد خداوند، نیکْ کردارترینِ شماست . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 87/7/11:: 12:22 صبح

از نظر شیعه، مسأله مهدویت ونوید ظهور مهدی موعود(ع)، یکی از مسایل بسیار حیاتی اسلام به شمار می رود و به اندازه ای اهمیت دارد که اعتقاد به ظهور حضرت، در ردیف وقوع قیامت، وتکذیب وتصدیقش در ردیف تکذیب وتصدیق رسول اکرم (ص) می باشد .

از نظر شیعه، مهدویت یک مسأله کهن وریشه دار است وسابقه آن به نخستین روزهای طلوع فجر اسلام ودوران رشد شخص نبی اکرم (ص) برمی گردد.

به اعتقاد شیعه، علاوه بر آیات متعددی که در قرآن کریم وارد شده وپیشوایان دینی آن ها را به وجود مقدس مهدی موعود تفسیرکرده اند، صدها حدیث معتبر و متواتر از حضرت رسول اکرم (ص) و جانشینان آن حضرت صادر شده که در آن هاصفات، خصوصیات وجزئیات زندگی آن منتظر موعود واین که پس از تولد دو بار غیبت خواهد داشت وپس از غیبت طولانی ظهور خواهد کرد وبا تشکیل حوادث واحد جهانی، جهان را پر از عدل و داد خواهد نمود، بیان شده است.

شیعیان بر اساس روایات عقیده دارند که مهدی موعود(ع)، سری از اسرار حق و آخرین برگزیده الهی است که پس از تولد از نظرها غایب شده است وپس از مدت زمانی طولانی ظهور می نماید واو حجة الله، خلیفة الله و بقیة الله است.

مهدی موعود(ع) از نسل پاک پیامبر خدا(ص) و از علی و زهرا(ع) و نهمین نفر از فرزندان امام حسین و فرزند بلا فصل امام حسن عسکری (ع) است. شیعیان دوازده امامی عقیده دارند که حضرت مهدی (ع)، همنام وهم کنیه پیامبر(ص) وهم اکنون زنده است وهنگامی که خداوند اجازه ظهورش دهد قیام می کند وزمین را پر از عدل و داد می نماید.

شیعیان طبق وعده های انبیای سلف(ع) و نویدهای کتب مذهبی، و وعده های صریح قرآن کریم عقیده دارند که: آن گاه که اخلاق ومعنویت از میان بشر رخت بربندد وظلم و ستم فراگیر شود واسباب ظهور مهیا گردد، حضرت مهدی (ع) به فرمان حق قیام می کند.

با آمدنش هیچ حکومت باطلی روی زمین باقی نمی ماند . مرزهای جغرافیایی میان کشورها برداشته می شود، مظامر شرک وکفر وبی عدالتی از بین می روند، عدالت اجتماعی تأمین می گردد، هر حقی به صاحب حق می رسد و در سراسر جهان، تنها یک نظام حکومت می کند و آن نظام عادلانه اسلام و احکام نجات بخش آسمانی قرآن کریم است. (1)

  1. ظهور حضرت مهدی (ع) از دیدگاه اسلام مذاهب وملل جهان هاشمی شهیدی ص 68


کلمات کلیدی :