سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، دوست دارد به کارهای مباح عمل شود، همان گونه که دوست دارد به واجباتش عمل کنند .خداوند، مرا با دین راحت و آسان برانگیخت : دین ابراهیم . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]


ارسال شده توسط برعکس بهار در 86/1/17:: 12:8 صبح

رابطه آتشین                                 

تحلیلی بر روابط دختر و پسر قسمت اول

                                     

اظهار محبت به جنس مخالف، اغلب به یکى از دو هدف زیر انجام مى‏گیرد:

1-   به منظور ایجاد روابط دوستانه و صمیمانه و استمرار آن براى مدت زمانى خاص، در جهت پاسخ به احساس نیاز روانى خود (یعنى نیاز به محبت ورزیدن و مورد محبت واقع شدن)

2-      به منظور آشنایى با یکدیگر و فراهم کردن مقدمات ازدواج

نگیزه‏هاى دیگرى را نیز مى‏توان فرض کرد؛ ولى معمولاً جوان در این گونه اظهار محبت‏ها به دنبال یکى از دو امر است؛ یعنى یا خود داشتن رابطه دوستانه و اظهار محبت به دیگرى هدف است و یا اظهار محبت و دوستى، مقدمه جلب نظر طرف مقابل، براى ازدواج و تشکیل زندگى مشترک است.

حال ببینیم کدام یک از دو صورت فوق را مى‏توان پذیرفت و بر آن مهر تأیید زد.

شکى نیست که انسان داراى نیازهاى مختلف زیستى، اجتماعى، عاطفى و شناختى است. نیازمند ارتباط و تعامل با دیگران است  نیازمند محبت کردن و مورد محبت واقع شدن است. برخى روان شناسان با انواع نیازهاى مختلف انسان و سطح بندى آن، بر اهمیت نیازهاى عاطفى‏در دوران نوجوانى و جوانى و لزوم تأمین آن، توسط گروه همسالان، تأکید مى‏ورزند و معتقدند که این نیاز، یکى از نیازهاى عالى انسان است و همسالان با ایجاد ارتباط مثبت عاطفى، مى‏توانند به تأمین آن بپردازند؛ اما آن چه در ایجاد رابطه دوستى و اظهار محبت به دیگرى از اهمیت زیادى برخوردار است، آن است که این اظهار محبت به چه کسى و تا چه محدوده‏اى انجام گیرد تا هم آن نیاز عاطفى پاسخ داده شود و هم عوارض و پیامدهاى منفى نداشته باشد و به عبارت دیگر، به چه هزینه‏اى مى‏خواهیم این نیاز را تأمین و ارضا کنیم؟

 همان طور که ما براى تأمین نیازهاى زیستى خود دست به هر اقدامى نمى‏زنیم، بلکه سعى مى‏کنیم طبق معیارهاى صحیح، به آن چه تناسب بیشترى با وضعیت جسمانى ما دارد، عمل کنیم، شایسته است همین روش را در مورد نیازهاى عاطفى و روانى به کار ببریم و آن چه سلامت روحى و روانى انسان را تهدید مى‏کند، به کنارى گذاشته، از آن دورى کنیم.

 اظهار محبت به جنس مخالف، پیامدهاى زیر را به دنبال دارد.

ادامه دارد...

                                                                   




کلمات کلیدی :